Дякуємо за підписку!
Будемо раді стати вашим провідником до новин та цікавинок в HR
Приєднатися в соцмережах
Онлайн навчання - один з головних трендів освіти останні кілька років. І все більше компаній віддають йому перевагу. Розвиток технологій, створення спеціальних систем керування навчанням (LMS) зробило процес простішим, ефективнішим та організованішим.
Про електронне навчання в Україні, а також одну з найкращих українських LMS-систем Collaborator говоримо з Мирославом Боцулою - Co-Founder & СЕО LMS Collaborator, запрошений викладач 6-го модуля курсу “Створення e-Learning в компанії з нуля” від CASE STUDY Academy.
👩🏻 Розкажіть про свій бекграунд. Як ви прийшли у сферу навчання та чому обрали саме цей напрямок?
Паралельно з роботою в університеті, ми почали розробляти власні проєкти, робити перші кроки в бізнесі. Для розробки дистанційного навчання в університеті, дивились що існує на ринку. Для мене основним критерієм було те, щоб ця система знаходилась на наших серверах, я міг в ній розібратися. А при потребі щось змінити, не чекаючи, що це зробить хтось ззовні.
На той час в університеті розроблялось по п'ять систем дистанційного навчання (як дипломні роботи). І все було б добре, якби вони (ред: LMS) не припиняли свого існування після захисту диплома автором.
У 2004 році вибір пав на систему eLearniing Server від компанії Гіперметод. Коли у компанії з'являлись українські клієнти, мене просили допомогти з встановленням та налаштуванням. Так я почав представляти їх компанію в Україні та познайомився із корпоративним навчанням. Займались впровадженням цієї системи до 2012 року. Ми розробляли вдосконалення і виправляли помилки у цій LMS, але досить часто наші зміни руйнувались після оновлень від розробників, і ми виправляли знайдені дефекти повторно. Це негативно впливало на нашу репутацію, ми пару років помучились і вирішили робити своє.
Проаналізували системи, що існують, виділили їх корисні функції, проаналізували слабкі місця. Головним недоліком було те, що LMS розроблялись для університетів. А є велика різниця як вчиться студент і як вчиться доросла людина. Доросла людина окрім навчання, має працювати та давати ефект компанії. А це зовсім інше подання матеріалу, ставлення. І в цілому однаково вчити не можна. Тому коли застосовують університетську систему електронного навчання для компаній, виходить наче ми хочемо вставити квадратне в кругле.
Ми це зрозуміли та зробили так, що наша система архітектурно базується на інших принципах. По-перше, в основі лежить база знань, до якої можна звернутись у будь-який час, щоб знайти потрібну інформацію.Навчання - це ознайомлення з інформацією, яка є в цій базі. По-друге, доросла людина не може мати розклад як у студента і приходити навчатись у заданий час, вона має бути гнучкою. А ще цей розклад треба накласти на графік роботи. Тому все навчання в нашій платформі відбувається через завдання. Ви бачите їх перелік і по черзі виконуєте. Завдяки цим двом принципам платформа має низький поріг входження та ефективно працює в компаніях.
👩🏻 Ваша LMS-система славиться іміджем, як продукт, що має дуже приємний френдлі сапорт. Як думаєте, чому це є таким важливим для розробників дистанційного навчання?
Коли я користуюсь якимось продуктом, я б дуже хотів, щоб було відношення, як у наших консультантів. Вони все добре знають і завжди допомагають. Ми себе позиціонуємо як сервісна компанія. А для сервісної компанії підтримка клієнта - це пункт номер один. Основний наш принцип - вибудовування партнерських відносин. Тому нам важливо, щоб у нашого клієнта все вдавалось, і він вирішував свої завдання. Трапляється, що замовник розуміє, що хоче отримати в результаті, а в тому як це зробити йому потрібна консультація. І ми працюємо над тим, щоб розв'язувати ці питання.
Зазначу, що наш сапорт - це не тільки розв'язання технічних питань, підказки що натиснути та тому подібне. Це і про допомогу як реалізовувати певні кейси. Ми в темі корпоративного навчання 10 років, зустрічали різні кейси та вчимось разом з нашими клієнтами. Один з наших основних принципів - допомогти клієнту розібратись і розв'язати його задачу..
👩🏻 Чого на вашу думку не вистачає корпоративному електронному навчанню в Україні?
Це непросте питання і я б його ділив на декілька категорій. Наприклад, компанії можуть організовувати внутрішнє індивідуальне навчання для своїх співробітників. Тоді будуть одні умови. Або організоване навчання групами, їх набрали, навчили та випустили, а що далі відбувається вже не цікавить, набираємо іншу групу. Це інші умови. Але ключовими є питання захисту інформації та захисту персональної інформації. Особливо це стало актуально під час повномасштабного вторгнення, коли кібербезпека особливо важлива.
Другий момент, дистанційне навчання в компаніях має бути засноване на тому, що людина в компанії залишиться і буде розвиватись. І тоді задача компанії сфокусуватися на тому, щоб постійно підтримувати цю людину в її розвитку. Це марафон, long story, і це вимагає гнучкого підходу і хороших спеціалістів. І таких спеціалістів не вистачає. Я знаю декілька курсів, де навчають як створювати дистанційне навчання, є курси про те як створювати електронні курси, працювати з системами дистанційного навчання. Але з чого почати будувати навчання в компанії, які можуть бути кроки, куди прагнути - таких курсів дуже мало. Англійською їх досить багато. Тому наші спеціалісти можуть вчитись англійською, а потім переносити ці знання в Україну.
В іншому у нас в Україні все на досить високому рівні. Люди, які приходять в дистанційне навчання в компаніях, дуже цікаві, ініціативні. Вони не чекають, коли їм скажуть щось зробити, а самі шукають, цікавляться всім, що відбувається в їх професійній діяльності. Мені подобається бути в їх компанії, тому разом ми розвиваємось, організовуємось в практичні івенти (elearning bootcamp El`Lab) та ділимось досвідом.
👩🏻 Є компанії, які не впроваджують електронне навчання, а продовжують аудиторне. Як думаєте, це виграшна стратегія чи все ж онлайн є більш ефективним?
Головне - умови середовища, в яких вони є. Наприклад, в армії дистанційне навчання не завжди доречне. З погляду безпеки. Є інформація публічна і по ній можна зробити дистанційне навчання. Наприклад, пройтись по статуту, правилах. Так само і в компаніях: правила, розпорядок, принципи, культура, Soft Skills, Hard Skills - це можна перенести на дистанційне навчання.
При впровадженні дистанційного навчання, головне - питання інформаційної безпеки. Бо є знання, які мають залишатися в компанії, і їх ніхто не буде переводити у цифру. І вона передається від людини до людини.
Інше питання доцільності. Якщо ми, наприклад, хочемо пояснити людині, як правильно паяти. Він може подивитися відео, спробувати VR-тренажер, але цього недостатньо. Людина має фізично відчути як правильно тримати паяльник, крутити гайки, натискати відповідні кнопки на виробничій лінії. Це він має сам зробити руками.
Навіть в навчанні Soft Skills треба дивитися наскільки якісно можна передати інформацію через електронну форму. Бо ми багато зчитуємо з міміки, рухів.
Кожен інструмент має своє застосування. І не можна вважати, що LMS, електронне навчання - це золота пігулка, яка розв'яже всі наші проблеми. Треба утримувати баланс.
👩🏻 Ви спілкуєтесь з великою кількістю HR та L&D-фахівців. З ваших спостережень, які важливі скіли мають бути в такого фахівця, щоб зробити систему дистанційного навчання з нуля без попереднього досвіду впровадження?
Якщо з нуля, мабуть, головне - здорова цікавість, прагнення вивчити, розібратись, чому так, а не інакше. Така людина не має боятися помилок. Помилки будуть, це нормально, але все можна переробити та зробити краще. І тоді спокійно вдосконалюватись, багато читати, пробувати. Головне це практика.
👩🏻 Топ помилок, які допускаються при розробці системи дистанційного навчання вже після вибору LMS
Перша, як я вже казав, це коли намагаються перетягнути університетські принципи навчання в корпоративне.
Друга - коли люди намагаються свій навчальний досвід як слухача перенести в стратегію навчання в компанії. Це не дуже правильно.
Третя - коли не продумують на декілька років вперед. Треба пам'ятати, що навчання в компанії - це марафон. Потрібні дуже довгі програми. Треба розуміти, що буде потім, коли людина закінчить набір курсів та навчальну програму. Які кроки наступні.
Четверта - коли ігнорують зворотний зв'язок. Його треба брати завжди, коли тільки можливо. А ще виправляти свої помилки, вдосконалювати свій навчальний продукт, стратегію навчання в компанії, розбирати її на окремі напрямки. Часто люди кажуть про негатив, але це найцінніший зворотний зв'язок. Бо він висвітлює місця, з якими треба швидко впоратись. Та й і в принципі зворотний зв'язок - це прояв культури компанії. Треба вчити його давати, доносити, що співробітникам за це нічого не буде.
Онлайн-навчання - один з головних трендів освіти останні кілька років. І все більше компаній віддають йому перевагу. Розвиток технологій, створення спеціальних систем керування навчанням (LMS) зробило процес простішим, ефективнішим та організованішим.
Про електронне навчання в Україні, а також одну з найкращих українських LMS-систем Collaborator говоримо з Мирославом Боцулою - Co-Founder & СЕО LMS Collaborator, запрошений викладач 6-го модуля курсу “Створення e-Learning в компанії з нуля” від CASE STUDY Academy.
👩🏻 Розкажіть про свій бекграунд. Як ви прийшли у сферу навчання та чому обрали саме цей напрямок?
Паралельно з роботою в університеті, ми почали розробляти власні проєкти, робити перші кроки в бізнесі. Для розробки дистанційного навчання в університеті, дивились що існує на ринку. Для мене основним критерієм було те, щоб ця система знаходилась на наших серверах, я міг в ній розібратися. А при потребі щось змінити, не чекаючи, що це зробить хтось ззовні.
На той час в університеті розроблялось по п'ять систем дистанційного навчання (як дипломні роботи). І все було б добре, якби вони (ред: LMS) не припиняли свого існування після захисту диплома автором.
У 2004 році вибір пав на систему eLearniing Server від компанії Гіперметод. Коли у компанії з'являлись українські клієнти, мене просили допомогти з встановленням та налаштуванням. Так я почав представляти їх компанію в Україні та познайомився із корпоративним навчанням. Займались впровадженням цієї системи до 2012 року. Ми розробляли вдосконалення і виправляли помилки у цій LMS, але досить часто наші зміни руйнувались після оновлень від розробників, і ми виправляли знайдені дефекти повторно. Це негативно впливало на нашу репутацію, ми пару років помучились і вирішили робити своє.
Проаналізували системи, що існують, виділили їх корисні функції, проаналізували слабкі місця. Головним недоліком було те, що LMS розроблялись для університетів. А є велика різниця як вчиться студент і як вчиться доросла людина. Доросла людина окрім навчання, має працювати та давати ефект компанії. А це зовсім інше подання матеріалу, ставлення. І в цілому однаково вчити не можна. Тому коли застосовують університетську систему електронного навчання для компаній, виходить наче ми хочемо вставити квадратне в кругле.
Ми це зрозуміли та зробили так, що наша система архітектурно базується на інших принципах. По-перше, в основі лежить база знань, до якої можна звернутись у будь-який час, щоб знайти потрібну інформацію.Навчання - це ознайомлення з інформацією, яка є в цій базі. По-друге, доросла людина не може мати розклад як у студента і приходити навчатись у заданий час, вона має бути гнучкою. А ще цей розклад треба накласти на графік роботи. Тому все навчання в нашій платформі відбувається через завдання. Ви бачите їх перелік і по черзі виконуєте. Завдяки цим двом принципам платформа має низький поріг входження та ефективно працює в компаніях.
👩🏻 Ваша LMS-система славиться іміджем, як продукт, що має дуже приємний френдлі сапорт. Як думаєте, чому це є таким важливим для розробників дистанційного навчання?
Коли я користуюсь якимось продуктом, я б дуже хотів, щоб було відношення, як у наших консультантів. Вони все добре знають і завжди допомагають. Ми себе позиціонуємо як сервісна компанія. А для сервісної компанії підтримка клієнта - це пункт номер один. Основний наш принцип - вибудовування партнерських відносин. Тому нам важливо, щоб у нашого клієнта все вдавалось, і він вирішував свої завдання. Трапляється, що замовник розуміє, що хоче отримати в результаті, а в тому як це зробити йому потрібна консультація. І ми працюємо над тим, щоб розв'язувати ці питання.
Зазначу, що наш сапорт - це не тільки розв'язання технічних питань, підказки що натиснути та тому подібне. Це і про допомогу як реалізовувати певні кейси. Ми в темі корпоративного навчання 10 років, зустрічали різні кейси та вчимось разом з нашими клієнтами. Один з наших основних принципів - допомогти клієнту розібратись і розв'язати його задачу..
👩🏻 Чого на вашу думку не вистачає корпоративному електронному навчанню в Україні?
Це непросте питання і я б його ділив на декілька категорій. Наприклад, компанії можуть організовувати внутрішнє індивідуальне навчання для своїх співробітників. Тоді будуть одні умови. Або організоване навчання групами, їх набрали, навчили та випустили, а що далі відбувається вже не цікавить, набираємо іншу групу. Це інші умови. Але ключовими є питання захисту інформації та захисту персональної інформації. Особливо це стало актуально під час повномасштабного вторгнення, коли кібербезпека особливо важлива.
Другий момент, дистанційне навчання в компаніях має бути засноване на тому, що людина в компанії залишиться і буде розвиватись. І тоді задача компанії сфокусуватися на тому, щоб постійно підтримувати цю людину в її розвитку. Це марафон, long story, і це вимагає гнучкого підходу і хороших спеціалістів. І таких спеціалістів не вистачає. Я знаю декілька курсів, де навчають як створювати дистанційне навчання, є курси про те як створювати електронні курси, працювати з системами дистанційного навчання. Але з чого почати будувати навчання в компанії, які можуть бути кроки, куди прагнути - таких курсів дуже мало. Англійською їх досить багато. Тому наші спеціалісти можуть вчитись англійською, а потім переносити ці знання в Україну.
В іншому у нас в Україні все на досить високому рівні. Люди, які приходять в дистанційне навчання в компаніях, дуже цікаві, ініціативні. Вони не чекають, коли їм скажуть щось зробити, а самі шукають, цікавляться всім, що відбувається в їх професійній діяльності. Мені подобається бути в їх компанії, тому разом ми розвиваємось, організовуємось в практичні івенти (elearning bootcamp El`Lab) та ділимось досвідом.
👩🏻 Є компанії, які не впроваджують електронне навчання, а продовжують аудиторне. Як думаєте, це виграшна стратегія чи все ж онлайн є більш ефективним?
Головне - умови середовища, в яких вони є. Наприклад, в армії дистанційне навчання не завжди доречне. З погляду безпеки. Є інформація публічна і по ній можна зробити дистанційне навчання. Наприклад, пройтись по статуту, правилах. Так само і в компаніях: правила, розпорядок, принципи, культура, Soft Skills, Hard Skills - це можна перенести на дистанційне навчання.
При впровадженні дистанційного навчання, головне - питання інформаційної безпеки. Бо є знання, які мають залишатися в компанії, і їх ніхто не буде переводити у цифру. І вона передається від людини до людини.
Інше питання доцільності. Якщо ми, наприклад, хочемо пояснити людині, як правильно паяти. Він може подивитися відео, спробувати VR-тренажер, але цього недостатньо. Людина має фізично відчути як правильно тримати паяльник, крутити гайки, натискати відповідні кнопки на виробничій лінії. Це він має сам зробити руками.
Навіть в навчанні Soft Skills треба дивитися наскільки якісно можна передати інформацію через електронну форму. Бо ми багато зчитуємо з міміки, рухів.
Кожен інструмент має своє застосування. І не можна вважати, що LMS, електронне навчання - це золота пігулка, яка розв'яже всі наші проблеми. Треба утримувати баланс.
👩🏻 Ви спілкуєтесь з великою кількістю HR та L&D-фахівців. З ваших спостережень, які важливі скіли мають бути в такого фахівця, щоб зробити систему дистанційного навчання з нуля без попереднього досвіду впровадження?
Якщо з нуля, мабуть, головне - здорова цікавість, прагнення вивчити, розібратись, чому так, а не інакше. Така людина не має боятися помилок. Помилки будуть, це нормально, але все можна переробити та зробити краще. І тоді спокійно вдосконалюватись, багато читати, пробувати. Головне це практика.
👩🏻 Топ помилок, які допускаються при розробці системи дистанційного навчання вже після вибору LMS
Перша, як я вже казав, це коли намагаються перетягнути університетські принципи навчання в корпоративне.
Друга - коли люди намагаються свій навчальний досвід як слухача перенести в стратегію навчання в компанії. Це не дуже правильно.
Третя - коли не продумують на декілька років вперед. Треба пам'ятати, що навчання в компанії - це марафон. Потрібні дуже довгі програми. Треба розуміти, що буде потім, коли людина закінчить набір курсів та навчальну програму. Які кроки наступні.
Четверта - коли ігнорують зворотний зв'язок. Його треба брати завжди, коли тільки можливо. А ще виправляти свої помилки, вдосконалювати свій навчальний продукт, стратегію навчання в компанії, розбирати її на окремі напрямки. Часто люди кажуть про негатив, але це найцінніший зворотний зв'язок. Бо він висвітлює місця, з якими треба швидко впоратись. Та й і в принципі зворотний зв'язок - це прояв культури компанії. Треба вчити його давати, доносити, що співробітникам за це нічого не буде.
Щоб допомогти вам зробити систему навчання ефективною та сучасною, CASE STUDY Academy підготувала онлайн-курс “Створення e-Learning в компанії з нуля” з великим практичним модулем від української LMS-систем Collaborator. На курсі ви дізнаєтесь e-Learning у компанії, що таке Instructional Design, навчитесь розробляти електронні курси.
Отримали професійну цінність від нашого матеріалу?
Підписуйтесь та читайте більше цікавого та корисного про HR та менеджмент
Підписуйтесь та читайте більше цікавого та корисного про HR та менеджмент